MÉS per Palma impulsarà un trambus per connectar el centre de Palma amb l’aeroport i l’Arenal

Antoni Noguera: “En el futur volem una Palma més verda i pensada per a les persones i no per als cotxes”

MÉS per Palma proposa la creació d’un transport d’alta capacitat: un trambus que connecti el centre de la ciutat amb l’aeroport i la platja de Palma amb una freqüència garantida d’entre 6 i 8 minuts. Així ho han anunciat en roda de premsa aquest dilluns l’actual batle de Palma i candidat a la batlia per MÉS per Palma, Antoni Noguera, i la número 2 dels ecosobiranistes, Neus Truyol.

“Aquesta legislatura hem començat a construir la Palma dels pròxims 20 anys. Mentre altres volen tornar al passat, uns a l’època d’Isern i Bauzá, i uns altres a l’època franquista, nosaltres parlam de futur”, ha assegurat el candidat ecosobiranista a la batlia de la capital mallorquina.

El també batle de Palma ha afirmat que hi ha dos models: “el nostre, de la Palma verda” i el de la “Palma negra”, representada per la dreta. Mentre uns, ha incidit, “feim polítiques per a la mobilitat sostenible, d’altres tanquen conselleries de Medi Ambient a Andalusia”.

“En el futur volem una Palma més verda i pensada per a les persones i no per als cotxes”, ha continuat Noguera que ha assegurat que les facilitats posades als vehicles durant les darreres dècades han fet que avui dia hi hagi més de 900 cotxes per cada 1000 habitants. “El que provoca retencions dins la ciutat, en especial, a les entrades de Palma”.

Per això i davant aquest escenari els ecosobiranistes consideren que “s’han de donar solucions de garanties com el trambús”. Un transport d’alta capacitat que, a més i segons Noguera, suposaria una millora per als milers de veïnats i veïnades que utilitzen línies de bus com la 1, la 23, la 31 i, especialment, la 15, “ja que el transport en trambus és més puntual, més còmode i més ràpid”. A més, el candidat a Cort ha explicat que “el trambus és molt més econòmic i fàcil de construir que altres opcions, com el tramvia o el metro”.

Per la seva banda, la número 2 de MÉS per Palma, Neus Truyol, ha explicat que el trambus és un projecte de transport públic mitjançant vehicles elèctrics d’alta capacitat que circularan per carrils segregats. “Una aposta que combina els avantatges de l’eficiència del tramvia amb la flexibilitat i nivell d’inversió dels autobusos convencionals”.

Així i segons ha explicat Truyol, el trambús suposaria més velocitat, puntualitat, accessibilitat i comoditat; i una major flexibilitat operativa, carrils segregats i prioritat semafòrica. A més, es tractaria de vehicles 100% elèctrics, de tecnologia capdavantera i càrrega ultra ràpida d’entre 3 i 5 minuts, amb una capacitat per a 120-150 passatgers. “És el model de transport verd que suposa una alternativa real i eficient contra l’ús del vehicle privat. Una línia que podria ser d’emissions zero”.

Detalls de projecte:

Recorregut: Projecte connectarà el centre de Palma (des d’Av Alemanya, davant els jutjats) amb l’Aeroport i la Platja de Palma. Discorreria per la segona línia de Platja de Palma, perquè per ser eficient ha de transcórrer per les zones més densament poblades i amb els traçats més rectilinis possibles. Aquesta seria la primera fase de la implantació del trambus, i en segones i terceres fases es connectaria amb Calvià i altres zones del municipi.

Sistema de càrrega elèctrica: a través d’una tecnologia de pantògrafs es realitza una recàrrega ràpida en ruta, als extrems de la línia i un punt de recàrrega a la meitat del trajecte. El temps de recàrrega ultra ràpida oscil·la entre 3 i 5 minuts. Aquesta es combina amb la càrrega lenta que es fa als punts de càrrega de les cotxeres durant la nit.

Tecnologia i seguretat: els models de busos elèctrics d’alta capacitat incorporen un sistema tecnològic capdavanter, amb millores en la conducció, en el control i localització del vehicle i el trànsit que augmenten notablement la seguretat.

Plataforma de circulació segregada: per tal de garantir la velocitat dels autobusos d’alta capacitat, i per tant l’eficiència del servei, és imprescindible que circulin per una plataforma diferenciada. Per tant, circularien per la calçada actualment existent, com a mínim, per un dels dos sentits existents actualment.

Línia única: el trambus substituiria l’actual circulació de 4 línies, i tenint en compte que la calçada és l’actual, no seria necessària una transformació urbana important, sí l’adaptació d’algunes aturades.

I el tramvia? El trambus suposa una inversió gairebé 10 vegades menys que el tramvia. Abans suposava una inversió aproximada de 260 milions. Principalment quant a la infraestructura: obra civil, urbanització, estacions, plataforma, instal·lacions ferroviàries, etc.

Dades econòmiques del trambus:

700.000 €/ vehicle de 18 metres de llargada

500.000 € / punt de recàrrega soterrat (si és en superfície, el cost és inferior)

300.000 € inversió transformació urbana (aturades)

Per tant, amb una inversió de 25 milions d’euros, aproximadament, es podrien comprar un mínim de 15 autobusos elèctrics d’alta capacitat i instal·lar un mínim de 5 estacions de recàrrega amb el sistema de pantògrafs.